‘School is in de eerste plaats een leerinstituut’, merkte een juf onlangs op. ‘Natuurlijk werken we ook aan de sociaal-emotionele ontwikkeling en doen we creatieve activiteiten. Maar ja, rekenen en taal zijn toch wel heel belangrijk.’ Een dergelijke opmerking kan flink wat losmaken en er zit ook een hele wereld achter. Is school inderdaad een leerinstituut? Wat dienen kinderen er dan te leren en helpt hen dat bij het ontwikkelen van hun kwaliteiten?

Tim is een lieve jongen van zes jaar die graag met andere kinderen speelt. Hij heeft een zusje van drie jaar voor wie hij graag zorgt. Hij heeft veel vrienden met wie hij vaak buiten speelt of binnen met Lego. Hij heeft dan altijd aller- lei leuke plannetjes en creatieve ideeën. Maar Tim heeft ook een andere kant. Hij vertelt zijn ouders dat hij vaak een vol hoofd heeft als hij thuiskomt uit school. Het valt zijn ouders op dat sinds hij in deze kleutergroep zit, zijn gedrag thuis drukker is en dat hij sneller een grote mond heeft.

Download het complete artikel uit Pedagogiek in Praktijk