Opvoedkundige tips

Blog

Nieuws

Hieronder nieuws en interessante artikelen over Kinderpraktijk Margriet en kindercoaching:

Herkennen van hoogbegaafdheid bij kinderen

Herkennen van hoogbegaafdheid bij kinderen

Lange tijd werd hoogbegaafdheid vooral gedefinieerd in termen van cognitieve intelligentie. Een kind gold als hoogbegaafd wanneer het een hoog IQ (>130) had en sterk gemotiveerd was tot het leveren van prestaties. En nog steeds bestaat bij veel leerkrachten,...

Probleemgedrag bij een kind

Probleemgedrag bij een kind

Probleemgedrag van een kind is een alarmsignaal. Je kind wil je duidelijk maken dat er iets aan de hand is. Dat het niet lekker in zijn vel zit. Toch is het vaak lastig om gedrag op deze manier te benaderen. We zijn geneigd op het gedrag in te gaan, i.p.v. op de boodschap erachter. Hierdoor verergert het gedrag en daar is verkeerd interpreteren de belangrijkste oorzaak van.

Emotionele uitbarstingen van je kind

Emotionele uitbarstingen van je kind

Grenzen uittesten en af en toe een flinke emotionele uitbarsting hebben is niet raar of ongezond gedrag voor kinderen. Er zit wel verschil in de hoeveelheid uitbarstingen, de intensiteit ervan, de manier waarop het onze relatie met hen versterkt of juist schaadt en hoe we ons erbij voelen. Dat verschil ligt vooral aan de manier waarop wij er mee omgaan.

Gentle parenting

Gentle parenting

Gentle parenting (zachtaardig opvoeden betekent geen straf en geen beloning: alleen een bondgenootschap met je kinderen waarin zij het juiste willen doen omwille van het juiste te doen. Rebecca English schreef een artikel in The Conversation die ouders van enkele tips voorzien. Hoe zou dit type benadering eruit kunnen zien?

ik leer leren voor kinderen groep 8 en brugklas

ik leer leren voor kinderen groep 8 en brugklas

In de Kind- en jeugdpraktijk Margriet komen we veel kinderen tegen die last hebben van faalangst, onderpresteren en/of leerproblemen. Om ook deze kinderen hulp op maat te kunnen bieden, gaat Kinderpraktijk Margriet – naast de huidige coaching en integratieve therapie voor kind en ouders – nu ook ‘Ik leer leren’ groepstrainingen organiseren in samenwerking met Tanja Stigter

Begeleiden van kinderen

De reden dat een kind zich onvriendelijk gedraagt of iets stuk maakt, is altijd onschuldig. Soms is ze speels en vrolijk en een andere keer als ze agressief of boos is, is ze ongelukkig of in de war. Hoe lastiger het gedrag, hoe meer het kind in pijn is en jouw liefde en begrip nodig heeft.Met andere woorden, er is bij kinderen niet zo iets als slecht gedrag. In plaats daarvan is er een kind dat het beste doet wat ze kan en wij begrijpen haar niet.

Intensiteit en Prikkels

Veel hoogbegaafde kinderen zijn gevoeliger voor bepaalde prikkels. Ze zijn ontvankelijker voor een bepaalde sfeer, en voor stemmingen. Ze hebben het meestal snel in de gaten als een leidster/juf haar dag niet heeft, als een ander kind niet lekker in zijn vel zit, of als er een bepaalde sfeer in een groep heerst. Het is alsof prikkels eerder binnenkomen en zij lijken dit ook sterker, of minder gefilterd, te ervaren.

Faalangst bij kinderen

eeft je kind zich zo goed voorbereid op zijn spreekbeurt, komt hij op het moment suprême niet uit zijn woorden. Of je kind heeft heel goed geleerd voor een toets op school en scoort een onvoldoende. En dat terwijl je weet dat hij de kennis wel beheerst. Voor veel ouders zal dit herkenbaar zijn. Het zijn omschrijvingen van faalangst.

Ouders

Hoe jouw ouders vroeger reageerden als je verdriet had, bepaalt sterk hoe je nu omgaat met je emoties, gevoelens en behoeften. Als zij jou hebben aangemoedigd om je emoties te uiten, als ze je hebben geholpen om te ontdekken waar deze emoties vandaan kwamen, kun je nu beter omgaan met je gevoelens.

Behoeften, emoties en gevoelens

Hoe klein of groot je ook bent, je hebt behoeften, gevoelens, emoties en lichamelijke reacties. Het is van groot belang dat daar op een gezonde, ondersteunende manier mee wordt omgegaan en op wordt gereageerd.

Hoogbegaafdheid

Hoogbegaafde kinderen maken een andere ontwikkeling door dan gemiddelde kinderen. Als je hoogbegaafd bent, loop je in je cognitieve ontwikkeling ruim voor op leeftijdsgenoten. Dat terwijl je op emotioneel gebied ‘gewoon’ als andere kinderen van je leeftijd bent.

Voorbeeld zijn voor je kind

De problemen die volwassenen met kinderen en jongeren hebben, ontstaan vaak omdat volwassenen geneigd zijn om niet verder te kijken dan het gedrag van een kind. Ze zien iets gebeuren en vragen het kind: ‘Waarom doe je dat?’

6 tips voor de eetopvoeding

Tip 1: Jij bepaalt wat en wanneer je kind eet, je kind bepaalt hoeveel hij eet. Je baby is geboren met een natuurlijk gevoel voor honger en verzadiging (het gevoel van vol zitten). Hij voelt daarmee zelf heel goed aan wanneer hij genoeg heeft gehad.

Hoogsensitiviteit

Hieronder de kenmerken van hoogsensitiviteit, wetenschappelijk bepaald. Deze vragenlijst is door Aron ontwikkeld, om te bepalen of een kind hoogsensitief is.

Als je kind je nodig heeft

Als ouder ben je er, als je kind je echt nodig heeft. De beste manier om een kind te beschermen is door het zelfstandig en weerbaar te maken. Juist door de ervaring die een kind op doet door zelfstandig de wereld tegemoet te treden, krijgen ze de vaardigheden om...

Dyslexie

Dyslexie: mankement of symptoom van kwaliteiten? Hoe komt het toch dat zeer creatieve mensen zo vaak dyslectisch zijn? Als dyslexie een neurocognitieve stoornis is, dan zullen die creatieve uitingen wel een compensatie zijn voor de handicap waarmee je als dyslect bent...

Woede

Woede is een krachtigste basisemotie die een mens heeft. Woede heeft duidelijk een betekenis en ingehouden woede kan uiteenlopende gevolgen hebben voor het kind. Het kan lichamelijke- en psychische klachten veroorzaken. Dit kan soms leiden tot heftige uitbarstingen...

Wanneer ben je hoogbegaafd?

Je bent hoogbegaafd wanneer je op een hoog niveau kunt denken en handelen. Dit niveau wordt uitgedrukt in een Intelligentie Quotiënt (IQ). Meestal wordt uitgegaan van een IQ van 130 of hoger. Maar hoogbegaafd zijn is véél meer dan een IQ. Het is een stukje van jezelf,...

EMDR informatie

Met je ogen bewegen tot het weg is Je bent hier gekomen omdat je last hebt van iets vervelends dat je hebt meegemaakt. Dat kan een ongeluk zijn, een brand, een aanranding, pesterijen of iets anders naars. Misschien is het één keer gebeurd, maar het kan ook maanden,...

Jonge kinderen met ontwikkelingsvoorsprong

Bewust of onbewust, dat is de vraag! Kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong hebben al van jongs af aan een sterk en steeds aanwezig bewustzijn. Ze bedenken hoe ze iets gaan aanpakken of leren in plaats van steeds opnieuw proberen. Ze zijn vaak pas tevreden als het...

Waarom huilen bij kinderen zo nodig is

Kinderen komen in hun leven een heleboel stress tegen. Gelukkig weten ze over het algemeen heel goed hoe ze dit los kunnen laten.
Er zijn vier basis manieren waarop kinderen met spanning omgaan: praten, symbolisch spel, lachen en huilen (of tekeer gaan). Veel kinderen praten graag over hun verdriet. Tenminste als er echt geluisterd wordt en als zij er klaar voor zijn. Dit geldt ook voor veel volwassenen. De meeste mensen hebben behoefte aan een luisterend oor als ze iets naars meegemaakt hebben. Hoe jonger een kind, hoe minder ze praten om spanning te ontladen. Jonge kinderen hebben de woorden gewoon nog niet om duidelijk te maken hoe ze zich voelen.

Een hoogbegaafd kind in de klas

Een hoogbegaafd kind in de klas. Hoe kun je daar het best mee omgaan? 20 tips Als je voor de klas staat is het een grote uitdaging om ieder kind tot leren te brengen. Wat kun je als leerkracht doen voor hoogbegaafde kinderen in de klas? Neem het kind serieus,...

Het hoogsensitieve kind in beeld

‘School is in de eerste plaats een leerinstituut’, merkte een juf onlangs op. ‘Natuurlijk werken we ook aan de sociaal-emotionele ontwikkeling en doen we creatieve activiteiten. Maar ja, rekenen en taal zijn toch wel heel belangrijk.’ Een dergelijke opmerking kan...

Contact

TELEFOON

06-12049955

Locatie

Gezondheidscentrum De Bosrand (kamer 21)
Arnhemsebovenweg 285 s, 3971 MH Driebergen

K.v.K. nr:

54699991

ABvC® nr:

117808/REG.

Vragen of Intakegesprek?