Mijn Diensten

Integratieve Kind en Jeugdtherapie
Boek een intakegesprek
Over

Integratieve therapie

Er is sprake van integratieve therapie als een klacht vanuit verschillende invalshoeken wordt geanalyseerd. Allereerst onderzoek ik hoe de balans is tussen draaglast en draagkracht van het kind ten aanzien van de klacht; of er lichamelijke problemen zijn.

Vervolgens kijk ik of het gezinssysteem een rol zou kunnen spelen bij de klacht en of er wellicht sprake is van onverwerkte gebeurtenissen in het verleden.

Een klacht kan echter ook veroorzaakt worden door inadequaat gedrag van het kind. De werkwijze die ik dan volg, is altijd oplossingsgericht. Deze werkwijze gaat ervan uit dat ieder kind alle hulpbronnen al in zich heeft om tot een verandering te komen. Hierbij valt te denken aan positieve kwaliteiten en goede eigenschappen. Als coach help ik kinderen om zich bewust te worden van hun kwaliteiten en leer ik hen hoe ze die in de praktijk kunnen toepassen.

Ik help het kind met de bewustwording van wat het wil veranderen en we zoeken samen naar mogelijke oplossingen. Vervolgens oefenen we de gekozen aanpak. Wanneer ik denk dat de ouders en/of de school een belangrijke rol kunnen spelen bij het veranderingsproces van het kind ,zal ik ook hen bij het proces betrekken.

Meestal weet het kind diep van binnen al wat de beste oplossing is, maar als je zo’n oplossing nog nooit hebt gebruikt, is het moeilijk om deze zomaar in te zetten. Ik ben ervan overtuigd dat achter elk (negatief) gedrag een positieve intentie zit. Als je er samen met het kind en de ouders achter komt waarom iets gebeurt of waarom iets wordt gedaan, dan kun je vervolgens het gedrag ook ombuigen.

Tijdens de sessies waarin we bij elkaar komen, laat het kind zien hoe het zich voelt. Het mooiste is dat het kind uiteindelijk in zijn of haar kracht komt te staan, zelf de regie van zijn of haar leven weer oppakt en daardoor ook meer in contact komt met zijn/haar gevoel.

Ik ben aangesloten bij:
j

Artikelen

Geschreven door Margriet

Margriet deelt haar ervaring regelmatig via de artikelen die ze schrijft voor diverse vakbladen zoalsKinderwijs en Gifted, een vakblad over hoogbegaafdheid bij kinderen en pubers.

Versnellen, of toch niet?

Om potentieel (hoog) begaafde kinderen (IQ van 130 of meer) vroegtijdig te herkennen werd lange tijd gekeken naar oudere kinderen op de basisschool.

Mogen zijn wie je bent

Het zou voor ieder mens, groot of klein, moeten gelden. In de praktijk blijkt echter dat dit op veel scholen momenteel bijna niet haalbaar is.

Faalangst, stress en fixed mindset bij hoog-begaafdheid

Stress en faalangst komen regelmatig voor bij hoog-begaafde kinderen. Zij leggen de lat vaak hoog en voelen zich veelvuldig afgewezen.

Een andere manier van waarnemen

Autisme is een andere manier van waarnemen. Het is een onzichtbare stoornis die invloed heeft op het kunnen begrijpen wat een ander denkt en voelt..

Contact

TELEFOON

06-12049955

Locatie

Gezondheidscentrum De Bosrand (kamer 21)
Arnhemsebovenweg 285 s, 3971 MH Driebergen

K.v.K. nr:

54699991

ABvC® nr:

117808/REG.

Vragen of Intakegesprek?