De Combinatie van

hoogbegaafd & hoog sensitief
Boek een intakegesprek
Over

Hoogbegaafdheid & Hoog Sensitiviteit

Hoog sensitieve / hoogbegaafde kinderen hebben een grote behoefte aan veilige en stabiele relaties met mensen. Voelen ze zich veilig, dan geven ze zich helemaal. Heb je een neiging tot plagen, of ben je erg kritisch, dan bewaren ze afstand. Hoog sensitieve/hoogbegaafde kinderen zijn ook vaak perfectionistisch. Ze hebben een duidelijk beeld in hun hoofd van wat ze willen of wat ze (moeten) kunnen. Sommige kinderen weten vooraf al dat een dergelijk resultaat niet haalbaar is en beginnen er niet eens aan. Andere kinderen proberen het toch en zetten door, maar ervaren dat het resultaat lang niet is wat het had moeten zijn. Dit kan leiden tot faalangst.

Hoog sensitieve / hoogbegaafde kinderen kunnen rondlopen met diepe frustraties over wat ze allemaal niet kunnen. Wie objectief kijkt, ziet echter dat ze vaak meer kunnen dan de meeste andere kinderen. Ze beoordelen zichzelf naar hun eigen hoge normen (het innerlijke, perfecte beeld) en vinden vervolgens dat ze daaraan niet genoeg voldoen. Hoog sensitieve/hoogbegaafde kinderen zijn goed in het begrijpen en inschatten van zowel sociale situaties als van gevoelens en emoties. Hun gevoeligheid maakt hen empathisch en begripvol. Ze zullen niet snel ,,nee’’ zeggen, want ze begrijpen als geen ander het gevoel van afgewezen worden en willen dat een ander niet aandoen.

Als kindertherapeute is het verstandig je te realiseren dat hoogbegaafde kinderen, die thuis of op school vastlopen, vaak ook hoog sensitief zijn. Het is daarom aan te raden om je eigen expertise over hoogbegaafdheid en hoog sensitiviteit te verbreden of te vergroten. De combinatie van hoog sensitief en hoogbegaafd kan een belemmering vormen voor het kind om zich te ontwikkelen in wie hij is. Door deze belemmering kunnen er problemen op school ontstaan en zie je soms dat er tegelijkertijd ook thuis een disbalans ontstaat. Het kan voorkomen dat het gezin al niet in balans is, waardoor het kind zich op school ook niet in balans (veilig) kan voelen.

Als een hoogbegaafd en hoog sensitief kind niet naar school wil, heb je als kinder- en jeugdtherapeute de uitdaging om diverse mogelijke hypotheses nader te bestuderen. Ieder kind is namelijk vanuit zichzelf nieuwsgierig en leergierig en wil van nature leren en ontdekken. Het is daarom belangrijk uit te vinden waarom het kind afwijkend gedrag laat zien en niet naar school wil. Komt dit door zijn hoog sensitiviteit en/of hoogbegaafdheid? Wordt het kind misschien niet genoeg gezien en gehoord? Is het familiesysteem in evenwicht? Is de schoolsetting veilig? Biedt de school wel op de juiste manier ondersteuning bij het leren en denken (bijvoorbeeld door het juist inzetten en aanbieden van de lesstof)? Heeft het kind voldoende vaardigheden om zich optimaal te kunnen ontwikkelen? Hoe is het zelfbeeld van het kind: heeft het last van faalangst of van bijvoorbeeld perfectionisme (wat veel voorkomt bij hoogbegaafdheid en hoog sensitiviteit)?

Heb je met pubers te maken, dan is het heel belangrijk om in de hypothese mee te nemen dat het puberbrein niet stabiel is; dat eerst het emotionele deel van het brein zich ontwikkelt en pas op een later moment het rationele denken. De invloed van leeftijdsgenoten mag je in deze fase ook niet onderschatten. Heeft de puber het gevoel er niet bij te horen, dan kan hij zich heel eenzaam, machteloos en soms zelfs depressief voelen en daardoor misschien niet naar school willen.

Ik ben aangesloten bij:
j

Artikelen

Geschreven door Margriet

Margriet deelt haar ervaring regelmatig via de artikelen die ze schrijft voor diverse vakbladen zoalsKinderwijs en Gifted, een vakblad over hoogbegaafdheid bij kinderen en pubers.

Out of the box: anders denken

Zestig procent van de ouders is negatief over de toepassing van passend onderwijs, blijkt uit onderzoek van Ouders & Onderwijs.

Versnellen, of toch niet?

Om potentieel (hoog) begaafde kinderen (IQ van 130 of meer) vroegtijdig te herkennen werd lange tijd gekeken naar oudere kinderen op de basisschool.

Mogen zijn wie je bent

Het zou voor ieder mens, groot of klein, moeten gelden. In de praktijk blijkt echter dat dit op veel scholen momenteel bijna niet haalbaar is.

Faalangst, stress en fixed mindset bij hoog-begaafdheid

Stress en faalangst komen regelmatig voor bij hoog-begaafde kinderen. Zij leggen de lat vaak hoog en voelen zich veelvuldig afgewezen.

Contact

TELEFOON

06-12049955

Locatie

Gezondheidscentrum De Bosrand (kamer 21)
Arnhemsebovenweg 285 s, 3971 MH Driebergen

K.v.K. nr:

54699991

ABvC® nr:

117808/REG.

Vragen of Intakegesprek?