Mijn Specialisatie

EMDR
Boek een intakegesprek
Over

EMDR

Nare, soms zelfs traumatische gebeurtenissen, kunnen kinderen erg in de weg zitten. De herinnering aan die gebeurtenis wordt (nog steeds) fysiek ervaren. Hierdoor zullen lichamelijke reacties en ervaringen bij een gelijkwaardige gebeurtenis weer opnieuw worden opgeroepen. De emotie wordt steeds heftiger, waardoor kinderen fysiek vast komen te zitten en stress ervaren. Mentaal verstevigen ze de negatieve gedachten, waardoor het een ‘fixed mindset’ wordt (‘ik kan het toch niet’ of ‘ik ben stom’).

Vastlopen in de verwerking, zorgt ervoor dat kinderen zich niet goed voelen, zich anders gedragen, anders denken en anders reageren op hun omgeving. Ze zitten niet goed in hun vel wat ook door de omgeving wordt opgemerkt. Deze kinderen realiseren zich wellicht niet dat de veranderingen bij henzelf liggen en te maken hebben met de onverwerkte schokkende gebeurtenis. Het kan zijn dat de schokkende gebeurtenis ervoor zorgt dat angstige beelden of gedachten blijven bestaan, waardoor verschillende klachten de kop opsteken. EMDR is dan een eerste-keus bij de behandeling van dit soort klachten.

Ik behandel zowel volwassenen als kinderen met EMDR. Bij kinderen doe ik dit door het gebruik van een prentenboek voor jonge kinderen (auteur: Tamara Konings en Silke Bakker). Ik werk ook met een tijdlijn. Het kind krijgt een koptelefoon op zijn hoofd met een tikkend geluid. Tegelijkertijd beweeg ik mijn vingers die hij met zijn ogen moet volgen. We kijken via een plaatje samen terug naar een moeilijke of vervelende (traumatische) gebeurtenis. Dat plaatje kunnen we tekenen of we maken er een film van die je als het ware in je hoofd ziet. We zetten het verhaal op het meest nare moment stil. Door de ogen heen en weer te bewegen en tegelijkertijd te luisteren naar de tikjes, gebeurt er iets wonderlijks: het nare gevoel wordt langzaam minder. Dit is te verklaren doordat het brein twee dingen tegelijkertijd moet doen, waardoor het gevoel op de bijbehorende emotie vermindert. Dit noem je bilaterale hersenstimulatie. Door het inzetten van een schaalvraag (0 = ik heb nergens last van, 10= ik kan er helemaal niet tegen om naar het plaatje te kijken) gaan we net zo lang door totdat het nare gevoel helemaal weg is.
Ik ben aangesloten bij:
j

Artikelen

Geschreven door Margriet

Margriet deelt haar ervaring regelmatig via de artikelen die ze schrijft voor diverse vakbladen zoalsKinderwijs en Gifted, een vakblad over hoogbegaafdheid bij kinderen en pubers.

Versnellen, of toch niet?

Om potentieel (hoog) begaafde kinderen (IQ van 130 of meer) vroegtijdig te herkennen werd lange tijd gekeken naar oudere kinderen op de basisschool.

Mogen zijn wie je bent

Het zou voor ieder mens, groot of klein, moeten gelden. In de praktijk blijkt echter dat dit op veel scholen momenteel bijna niet haalbaar is.

Faalangst, stress en fixed mindset bij hoog-begaafdheid

Stress en faalangst komen regelmatig voor bij hoog-begaafde kinderen. Zij leggen de lat vaak hoog en voelen zich veelvuldig afgewezen.

Een andere manier van waarnemen

Autisme is een andere manier van waarnemen. Het is een onzichtbare stoornis die invloed heeft op het kunnen begrijpen wat een ander denkt en voelt..

Contact

TELEFOON

06-12049955

Locatie

Gezondheidscentrum De Bosrand (kamer 21)
Arnhemsebovenweg 285 s, 3971 MH Driebergen

K.v.K. nr:

54699991

ABvC® nr:

117808/REG.

Vragen of Intakegesprek?