Mijn Specialisatie

Familie opstellingen
Boek een intakegesprek
Over

Familie opstellingen

Een familieopstelling is een manier van werken, waarbij wordt gekeken naar de manier waarop de dynamiek werkt in het gezin waar je opgroeide en wat je daarvan meeneemt in het leven. Een opstelling helpt bij het herkennen van hardnekkige patronen en leert ons om heftige emoties te begrijpen die niet logisch zijn in het ‘hier & nu’.

Door als het ware een innerlijk beeld buiten jezelf neer te zetten, kun je er van een afstand naar kijken. Een opstelling geeft op die manier vaak een diepgaand inzicht in jezelf en leidt tot oplossingen voor zaken waar eerder geen grip op leek te zijn. Veel problematisch gedrag van ouders en kinderen is symptomatisch voor wat er speelt in onderstroom van het gezin. Door te kijken naar de dynamiek komt er weer ruimte voor iedereen om zich verder te ontwikkelen.

Stel, je krijgt een kind in de praktijk omdat hij extreem boos en agressief gedrag laat zien. Je gaat met het kind aan de slag en je constateert weliswaar dat de boosheid minder wordt, maar je merkt ook dat het niet helemaal verdwijnt. Er lijkt dus meer aan de hand, iets dat de boosheid in stand houdt. Dit kan heel goed onbewust zijn.

Onbewuste gevoelens kunnen zichtbaar worden gemaakt als je werkt met een familieopstelling. In zo’n opstelling kun je via waarneming onderzoeken of een persoon resoneert op onverwerkte gevoelens of zich er, uit loyaliteit naar het familiesysteem, zelfs mee identificeert. Werken met een familieopstelling geeft dus inzicht in wat er op een diepere laag speelt bij het kind en de ouders.
Dit inzicht maakt het mogelijk concrete oplossingen en handvatten aan te reiken, zodat problemen zelfstandig kunnen worden opgelost.

Ik werk graag samen met andere systemische professionals, zoals Ingrid Dykstra (bekend van de boeken ‘Kind en familielot’ en ‘Familieopstellingen met kinderen en jongeren’). Daarnaast werk ik veel samen met Edwin Boekestijn, een systeemcoach die door Ingrid is opgeleid. Bij systemisch werken kun je ervoor kiezen alleen met ouders te gaan werken, waarbij je de zorgvraag van het kind centraal stelt. Daarnaast kun je ook werken met het kind (of kinderen) en de ouders samen. In dit laatste geval hoeven de kinderen niets te doen; ze mogen bij de opstelling blijven, maar ze mogen ook gaan spelen in de ruimte of naar buiten gaan.

Ik ben aangesloten bij:
j

Artikelen

Geschreven door Margriet

Margriet deelt haar ervaring regelmatig via de artikelen die ze schrijft voor diverse vakbladen zoalsKinderwijs en Gifted, een vakblad over hoogbegaafdheid bij kinderen en pubers.

Out of the box: anders denken

Zestig procent van de ouders is negatief over de toepassing van passend onderwijs, blijkt uit onderzoek van Ouders & Onderwijs.

Versnellen, of toch niet?

Om potentieel (hoog) begaafde kinderen (IQ van 130 of meer) vroegtijdig te herkennen werd lange tijd gekeken naar oudere kinderen op de basisschool.

Mogen zijn wie je bent

Het zou voor ieder mens, groot of klein, moeten gelden. In de praktijk blijkt echter dat dit op veel scholen momenteel bijna niet haalbaar is.

Faalangst, stress en fixed mindset bij hoog-begaafdheid

Stress en faalangst komen regelmatig voor bij hoog-begaafde kinderen. Zij leggen de lat vaak hoog en voelen zich veelvuldig afgewezen.

Contact

TELEFOON

06-12049955

Locatie

Gezondheidscentrum De Bosrand (kamer 21)
Arnhemsebovenweg 285 s, 3971 MH Driebergen

K.v.K. nr:

54699991

ABvC® nr:

117808/REG.

Vragen of Intakegesprek?